Leki na zdrowy sen

Leki na zdrowy sen

Mogłoby się wydawać, że sen jest stanem pasywnym. Gdy zasypiamy, wkraczamy w obszar nieświadomości, a organizm po prostu odpoczywa. Jednak z medycznego punktu widzenia sen to proces aktywny. Każdy jego etap zapewnia mózgowi inne korzyści. Kiedy pojawiają się kłopoty z zasypianiem, szybko to odczuwamy i szukamy pomocy. Leki na zdrowy sen, dieta – chwytamy się wszystkiego, żeby wrócić do równowagi. Jakie są skuteczne sposoby na lepsze zasypianie i nieprzerwany wypoczynek?

Chyba każdemu zdarzyło się nie przespać nocy. Stresujący dzień, podekscytowanie, wyjazd zagraniczny i związana z tym zmiana strefy czasowej czy wesele w rodzinie. Rzadko kto funkcjonuje następnego dnia na pełnych obrotach i wysokim poziomie koncentracji. Organizm upomina się o deficytowe godziny wypoczynku i regeneracji.

Kiedy problemy ze snem się przedłużają, a incydentalna nieprzespana noc staje się regułą, szukamy pomocy. Nic dziwnego, bezsenność i inne zaburzenia snu rujnują zdrowie i dobre samopoczucie. Jesteśmy zmęczeni, rozdrażnieni, przygnębieni i nie możemy się skupić. Trafiamy w końcu do lekarza, z prośbą, by ten polecił nam jakiś lek na zdrowy sen, którego tak potrzebujemy.

Dlaczego sen jest taki ważny?

Chociaż wydawać by się mogło, że sen to stan nieaktywny, jest wręcz przeciwnie. Podczas spania następuje regeneracja komórek nerwowych. Organizm oczyszcza się z toksyn, redukuje napięcie nerwowe. W czasie nocnego wypoczynku zachodzi wiele zmian w obrębie skóry, w tym również procesy regeneracyjne. Uwalnia się też hormon wzrostu odpowiedzialny za odnowę naskórka, a także kortyzol, którego zadaniem jest hamowanie procesów zapalnych.

Gdy śpimy, nasz mózg segreguje i selekcjonuje informacje. Te nieistotne są usuwane. Inne utrwalane i zapamiętywane. Dobrze przespana noc to odprężenie dla mięśni, mniejsza podatność na stres, lepsza koncentracja, lepsze pomysły, lepsza wydajność kolejnego dnia. Bezsenność powoduje zaburzenia równowagi psychicznej i fizycznej. Dlatego problemów ze snem nie należy lekceważyć. Na dłuższą metę ich skutki mogą być katastrofalne.

Naturalne leki na zdrowy sen

Gdy chcemy znaleźć lek na zdrowy sen, zazwyczaj zaczynamy poszukiwania samodzielnie. Często w pierwszej kolejności sięgamy po domowe kuracje lub leki naturalne. Całkiem niezłą „apteczką” może okazać przydomowy ogródek lub dobrze wyposażony sklep ze zdrową żywnością.

Błonnik, banany, wiśnie, kiwi, ciecierzyca czy orzechy i migdały to produkty, które są prawdziwą skarbnicą minerałów i witamin korzystnie wpływających na dobry sen i szybkie zasypianie. Zawierają też hormony, które odpowiadają za cykl snu i aktywności lub stymulują ich przemiany w organizmie.

Naturalne leki na zdrowy sen bazują właśnie na tych składnikach. Postrzegamy je jako bezpieczne dla organizmu. Są też dostępne bez recepty. Mają formę tabletek, kapsułek, kropel lub syropów. Co zawierają takie środki? Wspomnijmy o dwóch najbardziej popularnych i skutecznych składnikach.

Melatonina pomoże szybciej zasnąć i dłużej spać

Melatonina to hormon wytwarzany przez mózg, a dokładnie przez szyszynkę. Szyszynka połączona jest z naszymi oczami, a jej aktywność reguluje występowanie lub brak światła. Gdy robi się ciemno, gruczoł staje się aktywny i rozpoczyna się produkcja melatoniny, co wyjaśnia dlaczego nazywana bywa ona „hormonem ciemności”.

Melatonina reguluje naturalny, dobowy rytm snu. Gdy jej poziom we krwi rośnie, jest to sygnał dla naszego organizmu, że zbliża się pora spania. Hormon ten ma jednak związek nie tylko z sennością, ale też z zarządzaniem odpowiedzią immunologiczną, regulacją ciśnienia krwi i poziomu kortyzolu. Powiązano ją z poprawą pamięci, zmniejszeniem stresu, a nawet zapobieganiem nowotworom.

Z wiekiem zdolność do wytwarzania melatoniny spada. Jej produkcja obniża się też w wyniku stresu, ale też w przypadku długiego przesiadywania przed telewizorem, telefonem czy komputerem w godzinach wieczornych. Leki na zdrowy sen z melatoniną pomagają podnieść jej poziom.

Dobrze dobrana i podana o właściwej porze dawka może pomóc w wyregulowaniu zegara biologicznego. Dzięki melatoninie zaśniemy wcześniej i ustabilizujemy kolejne fazy snu, zatem jego jakość się poprawi. Warto jednak pamiętać, że melatonina, która jest ogólnie uznawana za bezpieczną, będzie taka tylko przy krótkotrwałym stosowaniu.

Kozłek lekarski niepozorny, ale skuteczny lek na zdrowy sen

Inny skuteczny lek na zdrowy sen, to kozłek lekarski, czyli tzw. waleriana. Najbardziej wartościowy jest korzeń tej rośliny, a najpopularniejszą formą tego środka są krople walerianowe. Są one właściwie nalewką, ale lecznicze właściwości kozłka można też wyzyskać w innych jego formach.

Jak działa ten specyfik? Wpływa na dostępność i przenoszenia kwasu gamma-aminomasłowego, który oddziałuje uspokajająco na mózg. Dlatego dobre suplementy z kozłkiem lekarskim pomagają w zasypianiu i pozostawaniu w fazie głębszego snu, dzięki czemu organizm lepiej się regeneruje.

Preparaty z ekstraktem z korzenia o koncentracji kwasu walerenowego, są najbardziej skuteczne. Pozytywnie wpływają na układ sercowo-naczyniowy, funkcje poznawcze, w tym pamięć. Działają też uspokajająco i wyciszająco, co też przyczynia się do lepszej jakości snu.

Wybierając kozłka lekarskiego jako lek na zdrowy sen, musimy mieć jednak świadomość, że jego działanie nie jest natychmiastowe. W przeciwieństwie do melatoniny, potrzeba od 2-4 tygodni, żeby odczuć na sobie dobroczynny wpływ substancji, które zawiera kozłek.

Podczas nocnego wypoczynku zachodzą niezwykle ważne procesy regeneracyjne. Jeżeli mamy problemy z zasypianiem, warto udać się do lekarza, który dobierze nam odpowiednie leki na zdrowy sen. Jeśli chcemy sami dokonać wyboru i zdecydujemy się na kuracje naturalne, mimo wszystko skonsultujmy się specjalistą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *