Jak spać zdrowo – poradnik

Jak spać zdrowo – poradnik

Sen ma ogromny wpływ na kondycję organizmu. Nasze samopoczucie fizyczne i psychiczne zależy w dużej mierze od tego, czy dobrze śpimy. Co można zrobić, żeby ulepszyć jakość snu? Oto krótki poradnik, jak spać zdrowo i efektywnie.

Wbrew pozorom sen jest stanem aktywnym. Podczas snu zachodzą ważne dla organizmu człowieka procesy – ciało się regeneruje, a umysł porządkuje informacje. Dobrze przespana noc sprawia, że jesteśmy efektywni w pracy, lepiej się uczymy, mamy większą wydajność podczas treningów.

Jak spać zdrowo – 5 prostych sposobów

Warto pomyśleć o tym, jak spać zdrowo – głębokim i nieprzerwanym snem. Okazuje się, że sposoby na dobry sen wcale nie są skomplikowane. Poniżej znajduje się 5 prostych rad, jak ulepszyć jakość snu.

Odpowiedni jadłospis

O tym, jak się odżywiać, żeby spać zdrowo, napisano już wiele opracowań. Przydomowy ogródek czy targ z warzywami i owocami to kopalnia naturalnych środków na lepszy sen. Wiele produktów spożywczych zawiera cenne składniki – witaminy, minerały i hormony, które regulują rytm snu. Jest jednak coś, co można zrobić od razu, bez studiowania etykiet czy tabel wartości odżywczych.

Chodzi o porę i rodzaj ostatniego posiłku. Tłusta, obfita kolacja zjedzona tuż przed pójściem do łóżka utrudni nam zaśnięcie. Podobnie napoje wysokoenergetyczne i produkty zawierające dużo cukru zaburzą wyciszenie. Dlatego warto przygotować lekkie danie, np. niedużą porcję ryby z warzywami i zjeść je na 2-3 godziny przed snem.

Komfortowa temperatura

Niebagatelne znaczenie ma temperatura i jakość powietrza w pomieszczeniu, w którym śpimy. Jeżeli szukamy sposobu na to, jak spać zdrowo i efektywnie, wyróbmy sobie zwyczaj wietrzenia sypialni. Chodzi nie tylko o to, żeby obniżyć temperaturę w pokoju, ale też o to, by nie było w nim duszno.

Optymalne warunki do spania to 15-19°C. Oczywiście należy je dostosować do osobistych uwarunkowań i subiektywnego uczucia komfortu.

Właściwa termoregulacja

Korzystny wpływ na sen ma także to, w czym śpimy. Poza temperaturą powietrza w pomieszczeniu, istotna jest też temperatura ciała. Niektórzy mają w zwyczaju spanie nago. Okazuje się, że jest to świetny sposób, by spać zdrowo – szybciej zasypiać i lepiej wypoczywać.

Obniżenie ciepłoty ciała przez zdjęcie warstw odzieży, to sygnał dla naszego mózgu, że nadeszła pora spania. Dodatkowo pozwalamy na lepszą termoregulację, oddychanie i regenerację naskórka całego ciała. Spanie bez ubrania dobrze też działa na okolice intymne – zarówno pań, jak i panów.

Oświetlenie ma znaczenie

Dobry, zdrowy sen zapewni też odpowiednie oświetlenie. Nie wszyscy wiedzą, że światło niebieskie sprzyja aktywności, a ciepłe, czerwone – relaksacji. Przed snem warto wygasić górne oświetlenie i zamiast tego zapalić kilka lamp punktowych.

Z kolei, gdy już idziemy spać na dobre, ważne jest, by jak najdokładniej zaciemnić sypialnię. Poza wygaszeniem wszystkich urządzeń, zaciągnijmy żaluzje i zasłony. Ograniczmy też wszelkie hałasy.

Papierowa książka zamiast ekranu

Korzystanie z komputera, smartfona czy tabletu przed snem zaburza zasypianie. Dzieje się tak, nawet jeżeli wykorzystujemy te urządzenia do czytania e-booków. Dlaczego jest to szkodliwe? Ponieważ sprzęty elektroniczne emitują niebieskie światło, o którym była mowa wcześniej. A to z kolei stanowi sygnał dla mózgu, że trwa dzień. Wydzielanie melatoniny jest ograniczone i w konsekwencji rytm snu zostaje zaburzony.

Jak spać zdrowo, nie rezygnując z nowoczesnych technologii? Zakończmy korzystanie z elektroniki z ekranami LCD przynajmniej 2 godziny przed snem. Zamieńmy tablet na tradycyjną książkę lub niepodświetlony czytnik e-booków.

Jak widać, żeby spać zdrowo nie musimy wdrażać skomplikowanych technik, ani nadwyrężać domowego budżetu. Proste sposoby na efektywny sen i skuteczną regenerację są dostępne dla każdego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *