Jak być szczęśliwym człowiekiem – 20 kroków do szczęścia

Jak być szczęśliwym człowiekiem – 20 kroków do szczęścia

Jak być szczęśliwym człowiekiem? To pytanie zadajemy sobie od zarania dziejów. Wydaje się, że szczęście jest ulotną wartością, którą niezwykle trudno pochwycić. Wielu z nas przemierza całe życie nie zaznawszy choćby chwili radości. Co zrobić, by jednak być szczęśliwym człowiekiem? Podajemy konkretne wskazówki.

Czym właściwie jest szczęście? Najprościej rzecz ujmując jest to stan, w którym czujemy się dobrze ze sobą i tym, co nas otacza. Wbrew temu, co przyszło się uważać, wyznacznikiem szczęścia nie jest zasobność portfela, miejsce zamieszkania czy to, co stoi w naszym garażu. Kluczem do osiągnięcia tego stanu jest zrozumienie, że to my sami decydujemy o tym, czym jest, a czym nie jest nasze szczęście.

Szczęście w 20 krokach

  1. Przestań myśleć zbyt wiele

Wielu z nas ma skłonność do nadmiernej analizy zdarzeń. Szczególnie osoby wrażliwe rozmyślają godzinami nad tym, co stało się danego dnia, rozważając rozmaite scenariusze i pasjami rozgrywając partyjkę „co by było, gdyby, co będzie, jeśli”. Taki nawyk nie tylko nie przynosi pożądanych rezultatów, ale nadmiernie obciąża nasz system nerwowy, sprawiając, że mamy coraz mniej siły i mocy na to, by radzić sobie z życiem. Jakie jest rozwiązanie?

  1. Odpuść

Po prostu odpuść. Jak tylko zaobserwujesz u siebie gonitwę myśli, zajmij się czymś przyjemnym. Może to być ulubiony serial, książka czy rozmowa z przyjacielem. Nie zamieniaj jednak tej pogawędki w nieustanne międlenie tematu, który cię dręczy! To nie pozwoli ci zapomnieć. Naucz się odpuszczać – nie we wszystkim musisz mieć rację, nie wszystko musisz wiedzieć, nie wszystko musisz umieć.

  1. Medytuj

Medytacja to doskonały sposób na to, by wyciszyć umysł i pozbyć się natłoku myśli. Nie oznacza to, że musisz siedzieć godzinami w pozycji lotosu. Wystarczy, że przed snem wyciszysz się i poleżysz w absolutnym spokoju. Daj sobie szansę – z czasem praktyka medytacji będzie coraz łatwiejsza.

  1. Przestań porównywać się z innymi

Niestety nasze społeczeństwo wychowało nas w duchu nieustannego porównywania do innych. Już od najmłodszych lat stawiani jesteśmy obok rodzeństwa, kuzynostwa, sąsiadów i kolegów ze szkolnej ławy. Konsekwencje takiej praktyki są niezwykle zgubne dla naszej psychiki. Nieustanne porównywanie się do innych sprawia, że nie potrafimy cieszyć się z własnych sukcesów – wszyscy spoglądamy na innych, zamiast dostrzec to, co mamy.

  1. Wyeliminuj toksyczne relacje

Fałszem jest, że bez gromady kolegów twoja wartość maleje. Zbyt często tolerujemy zachowania, które godzą w nasz dobrostan, oferujemy więcej, niż otrzymujemy czy pozwalamy na przekraczanie naszych granic tylko dlatego, że boimy się być sami. Toksyczne znajomości nie przynoszą nam żadnej wymiernej korzyści – przeciwnie, obniżają pewność siebie, a z czasem także i wiarę w ludzi. Otaczaj się tymi, którzy mają podobne spojrzenie na świat, którzy traktują cię z szacunkiem i oferują tyle, ile sam im dajesz.

  1. Uporaj się z przeszłością

Demony minionych dni zbyt często spędzają nam sen z powiek. Nie sposób jest być szczęśliwym, jeśli co dnia rozpamiętujemy błędy przeszłości. To już minęło. Przeszłość istnieje już tylko na kartach historii i w twojej głowie. Nie jesteś w stanie zmienić tego, co było, jedyne, co możesz zrobić, to wyciągnąć wnioski, nauczyć się czegoś i iść do przodu.

  1. Bądź tu i teraz

Uporanie się z przeszłością to pierwszy krok do bycia tu i teraz. Ludzie mają tendencję do życia albo tym, co było, albo tym, co będzie. A oba te stany przecież nie istnieją. Istnieje jedynie chwila obecna. Przyszłość kreujesz w teraźniejszości, przeszłości zaś nie zmienisz. Uzmysłowienie sobie, że masz do dyspozycji jedynie ten moment – tę aktualną chwilę – pomaga osiągnąć spokój i zbliża do bycia szczęśliwym człowiekiem.

  1. Zadbaj o zdrowie

Masz tylko jedno ciało – dbaj o nie. Bardzo trudno jest cieszyć się szczęściem, jeśli nasz organizm toczy choroba, a nam trudno wykonywać najprostsze codzienne czynności. Bez względu na to, w jakim jesteś wieku, to, co robisz dziś dla swojego ciała, zaprocentuje w przyszłości.

  1. Jedz dobrze

Zdrowe i wartościowe posiłki pomagają nie tylko odżywić organizm, ale także zachować młodość i energię. Dowiedziono, że dieta obfitująca w żywność wysokoprzetworzoną, tłuszcze nasycone i cukier przyczynia się do obniżenia nastroju i pogorszenia ogólnego samopoczucia. Zadbaj o to, by w twoim jadłospisie nie zabrakło życiodajnej wody, witamin, a także minerałów. Niedobory, na przykład magnezu czy witaminy D3, mogą przyczyniać się do stanów obniżonego nastroju, a także depresji.

  1. Praktykuj wdzięczność

Zbyt rzadko doceniamy to, co już mamy. Patrząc nieustannie przed siebie, goniąc za sukcesami lub zwyczajnym związaniem końca z końcem, zapominamy o tym, by dostrzec to, co dobrego już posiadamy. Dlatego warto co dnia, najlepiej przed snem, przypomnieć sobie to, co dobrego nas dziś spotkało, pomyśleć o rodzinie, przyjaciołach, dachu nad głową, zdrowiu – i zwyczajnie okazać wdzięczność.

  1. Ruszaj się

Zdanie „ruch to zdrowie” może brzmieć, jak banał, ale nim nie jest. Nasze ciało stworzono do aktywności. Wybierz rodzaj ruchu, który najbardziej ci odpowiada: spaceruj, biegaj, uprawiaj jogę, trenuj siłowo, a gwarantujemy, że poczujesz się lepiej.

  1. Znajdź czas

Nieustanny pośpiech sprawia, że mamy skłonność do powtarzania „nie mam czasu”, gdy chodzi o aktywności, które nam służą. Upewnij się, że każdego dnia znajdujesz dla siebie minimum 30 minut i zrób wtedy to, co lubisz – trenuj, wykonaj zabieg pielęgnacyjny, oddaj się lekturze.

  1. Rób to, co kochasz

Życie to nie tylko praca i obowiązki. Znajdź hobby i czerp z niego garściami. To nie musi być nic spektakularnego – zbieraj znaczki, fotografuj przyrodę, czytaj. Człowiek szczęśliwy, to człowiek spełniony.

  1. Śmiej się jak najwięcej

Uśmiech uruchamia w mózgu endorfiny, dlatego dostarczaj sobie codzienną dawkę dobrego humoru – czy to za pośrednictwem książek, filmów czy żartów. Nawet proste internetowe memy pomagają pokonać chandrę.

  1. Otwórz się na nowe

Czujesz, że twoje życie to „dzień świstaka?” Nieustannie robisz te same rzeczy, a każdy z tygodni jest kalką poprzedniego? Otwórz się na to, co nieznane – zapisz się na jakiś kurs, poznawaj nowych ludzi, ucz się języków. Twój umysł zacznie pracować zupełnie inaczej.

  1. Pomagaj

Czynienie dobra sprawia, że nie tylko pomagasz innym, ale także sam ze sobą czujesz się lepiej. Liczą się nawet najdrobniejsze gesty – wyręczenie kogoś w obowiązkach czy zrobienie zakupów starszej osobie. Pamiętaj – szczęście mnoży szczęście.

  1. Bądź uważny

Uważność na innych, ale także i na to, co dzieje się w nas jest bardzo istotnym warunkiem na drodze do szczęścia. Przykuwaj uwagę do tego, co i jak myślisz i mówisz oraz jak to wpływa na ciebie i twoje otoczenie. Dostrzegaj drobne szczęścia.

  1. Przestań bać się porażek

Nauczono nas myśleć o porażce w negatywny sposób, a jest ona jedynie lekcją. To wyłącznie kolejny krok na twojej drodze, dzięki któremu możesz się czegoś nauczyć i poprawić to, co wymaga ulepszenia.

  1. Chwal siebie i nagradzaj

Pamiętaj, by doceniać siebie za to, co robisz. Nie oznacza to, że masz się zmienić w narcyza, który uważa siebie za nieomylne bóstwo – nie. Po prostu dostrzegaj to, co robisz dobrze i nagradzaj siebie tak, jak byś to robił np. w przypadku swojego dziecka.

  1. Śpij

Szczęśliwy człowiek to człowiek wyspany. Dbaj o to, by każdej doby zapewnić organizmowi odpowiednią dawkę wypoczynku. Podczas snu regenerujesz się, porządkujesz umysł i zbierasz siły na kolejny dzień.

Życie jest skomplikowane – wiemy to, ale naprawdę masz szansę na to, by mimo przeciwności losu być szczęśliwym człowiekiem. Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *