Dieta przy osteoporozie. Co jeść, aby zadbać o zdrowe kości?

Dieta przy osteoporozie. Co jeść, aby zadbać o zdrowe kości?

Na osteoporozę ciężko „pracujemy” już w dzieciństwie i młodości, nie dostarczając już wtedy potrzebnych organizmowi składników odżywczych. Ale także i w późniejszym wieku, prawidłowa dieta ma wpływ na profilaktykę oraz na przebieg leczenia. Choć wykazano, że indywidualna wartość tzw. szczytowa masy kostnej, jest genetycznie zaprojektowana, to niewłaściwa dieta w pierwszych trzech dekadach życia znacznie ją zmniejsza. Stan kości pogarszają także takie czynniki jak mała aktywność fizyczna i niektóre leki. Właściwą dietą warto jednak zadbać o kości już dziś.

Kilka słów o osteoporozie

W Polsce na osteoporozę cierpi 25-35% kobiet i 20% mężczyzn po pięćdziesiątym roku życia. Lekarze przewidują, że liczba ta zwiększy się w najbliższych latach. Osteoporoza prowadzi do złamań kości nawet w wyniku niewielkiego urazu. Tego typu złamania są konsekwencją zmniejszenia gęstości mineralnej kości oraz zaburzeń jej struktury i jakości. Co zatem należy robić, aby zadbać o swoje kości?

Jaki wpływ ma dieta w osteoporozie?

Niezwykle ważną częścią zarówno postępowania profilaktycznego, jak i terapeutycznego w osteoporozie jest prawidłowe żywienie. Główne zalecenia dotyczące diety to, utrzymanie prawidłowej podaży witamin D, K i C oraz składników mineralnych, takich jak wapń, fosfor, magnez i sód. Istotne jest także racjonalne spożywanie białka, błonnika, włączanie w razie potrzeby suplementacji diety.

Poza utrzymaniem dobrze zbilansowanej diety, niezwykle ważne jest w przypadku osteoporozy prowadzenie zdrowego stylu życia. Co to jednak oznacza? Otóż nie można zapominać także o aktywności fizycznej, należy unikać palenia papierosów i spożywania alkoholu. Korzystnie wpływa również częste przebywanie na słońcu, które zapewnia organizmowi możliwość syntezy witaminy D.

Wspomniana witamina D możne być dostarczona organizmowi poprzez dwa źródła – syntezę skórną oraz dietę, a najważniejszym jej źródłem jest właśnie słońce. Synteza skórna pod wpływem promieniowania słonecznego UVB może pokryć aż 90% dziennego zapotrzebowania na witaminę D. Nie wystarczy jednak krótki marcowy spacer. W związku z położeniem geograficznym Polski, efektywna synteza skórna witaminy D zachodzi od kwietnia do września, w słoneczne dni, między 10:00 a 15:00. Należy wówczas przebywać na słońcu min. 15 minut dziennie i mieć odsłonięte przynajmniej 18% powierzchni ciała, aby organizm mógł wytworzyć witaminę D. Źródłem tej witaminy są także tłuste ryby morskie. Jak podaje Instytut Żywności i Żywienia, średnie zapotrzebowanie to 5 µg na dobę, zwiększa się u osób starszych – po pięćdziesiątym roku życia wynosi 10-15 µg.

Równie ważny dla naszych kości co witamina D, jest wapń. Jest to pierwiastek będący głównym budulcem kości (99% wapnia znajduje się w kościach i w zębach). Stąd niewystarczające dostarczenie wapnia do organizmu, szczególnie w okresie rozwoju, może ograniczyć prawidłowy rozwój masy kostnej, co w przyszłości stanowić będzie czynnik przyspieszający rozwój osteoporozy. Właściwa ilość wapnia w diecie ma bardzo ważne znaczenie szczególnie u kobiet w okresie menopauzy, kiedy to zmniejszona synteza estrogenów, żeńskich hormonów, przyspiesza proces utraty masy kostnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *