Dieta jabłkowa: zasady, jadłospis i ile się chudnie?

Dieta jabłkowa: zasady, jadłospis i ile się chudnie?

Dieta jabłkowa uważana jest obecnie za jedną z najskuteczniejszych diet odchudzających. Cieszy się dość dużą popularnością. W czym tkwi jej tajemnica? Otóż w dużej ilości błonnika i pektyn, które to odpowiedzialne są za spalanie tłuszczów. Dieta jabłkowa pozwala nie tylko szybko schudnąć, ale jest po prostu smaczna, bowiem jabłka to jedne z najsmaczniejszych owoców, dostępnych przez cały rok. Dieta jabłkowa występuje w dwóch postaciach: tej mniej rygorystycznej, w której jabłka stanowią dodatek do posiłków, oraz w tej bardziej restrykcyjnej postaci, kiedy to w trakcie trwania diety, jesz jedynie same jabłka. Dieta jabłkowa to kolejna dieta, która podbija nasze serca sprawiając, że na nowo zaczynamy wierzyć w skuteczne odchudzanie. Często jednak rzeczywistość okazuje się nie aż tak łaskawa, a redukcja zbędnych kilogramów kończy się niepożądanym efektem jo-jo.

Wartości odżywcze jabłka

Jabłka są zdrowe, jest to niezaprzeczalny fakt. Dostarczają do organizmu ważne dla zdrowia witaminy, minerały i flawonoidy. Obfitują m.in. w błonnik pokarmowy, duże ilości witamin (A, C, E, K i PP), witamin z grupy B oraz kwasu foliowego. Co ciekawe zawierają również żelazo, potas, wapń, magnez i fosfor. Warto pamiętać o tym, że najwięcej cennych związków odżywczych znajduje się tuż pod skórką, dlatego warto nie obierać jabłek, a jedynie bardzo starannie umyć je przed spożyciem. Dzięki tym wszystkim składnikom jabłka cudownie działają na nasze zdrowie: chronią przed infekcjami, spowalniają procesy starzenia, odkwaszają organizm, poprawiają wygląd skóry i włosów. Ponadto jabłka zawierają pektyny, które zapobiegają wchłanianiu przez organizm tłuszczów oraz przyspieszają trawienie. W efekcie, będąc na diecie jabłkowej chudniemy.

Jabłka nie są bogate w białko i tłuszcze, ale za to zawierają w swoim składzie sporo cukru owocowego, czyli fruktozy. Ilość fruktozy jest zdecydowanie wyższa w jabłkach o słodkim smaku, a większość z nas takie właśnie wybiera. Oznacza to, że spożywanie w nadmiarze takich właśnie jabłek może sprzyjać nadwadze i otyłości, gdyż obecne w jabłkach cukry proste, magazynowane są przez organizm pod postacią tkanki tłuszczowej.

Warto jednak pamiętać o tym, że jedzenie jabłek wpływa korzystnie na stan naszego organizmu, pomaga dbać o zęby i dziąsła, podnosi odporność, ale i usprawnia pracę układu pokarmowego i trawiennego. Często można spotkać informacje o tym, że jedzenie jabłek chroni nawet przed chorobami nowotworowymi, zawałem i udarem oraz pozwala zachować młody i piękny wygląd. To wszystko jest prawdą, ale czy dieta jabłkowa, która nie dostarcza do organizmu węglowodanów złożonych, wystarczającej ilości białka i tłuszczów jest zdrowa?

Jak działają jabłka na odchudzanie?

Jabłka, to prawdziwe bogactwo dla naszego organizmu. Swoje właściwości odchudzające zawdzięczają przede wszystkim zawartości:

  • pektyn – związki te zapobiegają wchłanianiu przez organizm tłuszczów oraz przyspieszają trawienie. Szczególnie dużo pektyn znajduje się w skórce, dlatego nie warto obierać jabłek, a jedynie porządnie je umyć pod bieżącą wodą. Ponadto pektyna zapobiega gwałtownym skokom cukru, ponieważ hamuje aktywność enzymów rozkładających cukry proste oraz skrobię. Dzięki temu pektyna zmniejsza ryzyko insulinoodporności, cukrzycy oraz wzrostu masy ciała. Dodatkowo pektyna wiąże się z wodą przez co treść pokarmowa pęcznieje w żołądku i dłużej czujemy się najedzeni. Dzięki pektynie odchudzanie jest znacznie łatwiejsze i efektywniejsze.
  • błonnika – w każdym jabłku znajdziemy spore ilości błonnika, który to właśnie doskonale wspomaga naszą walkę z otyłością i nadwagą. Dzięki błonnikowi jabłka szybko dają nam poczucie sytości, a przez to my jesteśmy najedzeni i rzadziej sięgamy po tuczące przekąski. Jeśli zależy nam na dostarczeniu odpowiedniej ilości błonnika do organizmu, spożywajmy jabłko ze skórką, bo to właśnie ona zawiera najwięcej tego składnika. Dzięki błonnikowi nie tylko schudniemy, ale również unikniemy kłopotliwych zaparć oraz poprawimy pracę jelit. Specjaliści twierdzą nawet, że jedząc jabłka regularnie, możemy uniknąć raka jelita grubego, zawału czy miażdżycy. Działanie jabłek można porównać nawet do działania leków nasercowych.

Swoje właściwości odchudzające, jabłka zawdzięczają również swojej niewielkiej kaloryczności – 1 owoc to zaledwie 50 kcal, stąd wydawać by się mogło, że można zjeść ich całkiem sporo w ciągu dnia. Niestety, problem jest tutaj przede wszystkim w tym, że 1000 kcal na dobę to dla większości osób zbyt mało, aby podołać zapotrzebowaniu organizmu na energię. Tak niewielka ilość kalorii spowoduje wprawdzie szybki spadek masy ciała, ale nie będzie on pewnie spowodowany odchudzającymi właściwościami jabłek, lecz brakiem podstawowych składników odżywczych. Brak właściwej ilości białka, węglowodanów złożonych i tłuszczów to bezapelacyjnie wada diety jabłkowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *